WEKO3
アイテム
知識の構造化を促す未完成概念図の利用について : 小学校第5学年「てこのはたらき」の学習を通して
https://shukutoku.repo.nii.ac.jp/records/1392
https://shukutoku.repo.nii.ac.jp/records/1392db856d93-cfb1-43f9-91aa-f6aaa283d956
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-02-09 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 知識の構造化を促す未完成概念図の利用について : 小学校第5学年「てこのはたらき」の学習を通して | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | An Attempt at Using Incomplete Concept Maps to Promote Structuralization of Students' Knowledge | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 概念地図 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 知識の構造化 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | メタ認知 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | てこの働き | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 小学校理科 | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AA11169031 | |||||||||||||||||
論文名よみ | ||||||||||||||||||
タイトル | チシキ ノ コウゾウカ オ ウナガス ミカンセイ ガイネンズ ノ リヨウ ニツイテ : ショウガッコウ ダイ5ガクネン 「テコ ノ ハタラキ」 ノ ガクシュウ オ トオシテ | |||||||||||||||||
著者 |
加藤, 尚裕
× 加藤, 尚裕
× 岩崎, 隆
× Kato, Takahiro
× Iwasaki, Takashi
|
|||||||||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||||||||
値 | 淑徳大学国際コミュニケーション学部人間環境学科 | |||||||||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||||||||
値 | 埼玉県飯能市立双柳小学校 | |||||||||||||||||
記事種別(日) | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 論文 | |||||||||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | This study had two purposes. One was to research the effect of using incomplete concept maps regarding the concept of "How a Lever Works." Another was to research whether or not it is possible to use incomplete concept maps as a metacognitive tool. As a result of this research, the following three points became clear: \n1. There is a high possibility that lessons that use incomplete concept maps work more effectively on scholastic aptitude with regards to scientific thinking than lessons where concept maps are made by the children themselves. Moreover, lessons that use incomplete concept maps also work effectively for children of lower scholastic ability. 2. In the case of two children, it was found that incomplete concept maps helped them think about the relationship of concept labels. This suggests the possibility that lessons that use incomplete concept maps are useful in structuring the concept of "How a Lever Works" in children's minds. 3. In the case of "Child N," who was in the upper scholastic ability group, it was possible to observe the work of metacognition in the child. This suggests the possibility that incomplete concept maps may be used as a metacognitive tool. |
|||||||||||||||||
書誌情報 |
国際経営・文化研究 en : Cross-cultural business and cultural studies 巻 12, 号 1, p. 49-61, 発行日 2007-11-01 |
|||||||||||||||||
表示順 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 4 | |||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 13431412 |